Jin Shin zelfhulp

Voor Jiro Murai begon zijn pad met Jin Shin Jytusu toen hijzelf ernstig ziek was en zelfhulp intuïtief toepaste. Voor de meeste mensen is hun kennismaking met Jin Shin via de handen van een ander. Maar, dat neemt niet weg dat ik de Jin Shin ook belangrijk vind om door te geven.
Hieronder volgen een drietal eenvoudige Jin Shin oefeningen.

Wanneer je adem snel en oppervlakkig is voel je jezelf ook meestal onrustig. Maar, het kan ook een gewoonte zijn om een snelle oppervlakkige adem te hebben en dat je het gewoon niet meer opmerkt. Je bent er aan gewend. Een diepere en langzamere ademhaling is een ontspannen ademhaling. Aan een gejaagde oppervlakkige ademhaling kun je wat aan doen. Jin Shin gaat hierin zelfs verder en verbindt het meteen aan de manier waarop je het op jezelf toepast.

Placeholder image

Kruis je armen over je borst en steek je handen onder je oksels met de duim aan de voorkant, zie afbeelding. Voel je dat het prettig is jezelf te omhelzen. Ontspan je schouders, “wees de glimlach”. Voel de adem bewegen en adem 36 maal rustig uit.

Tip:
Volg met je aandacht je adem en ontspan in je aandacht, je hoeft niet extra je best te doen. Het is best mogelijk dat je even afdwaalt en dat je dat merkt.
Dat is niet erg, wees niet te streng naar jezelf. Je hoeft alleen maar te tellen.
Voel dat je adem vanzelf rustiger wordt, je hoeft daar niets voor te doen. Je kunt deze oefening elk moment van de dag uitvoeren, maar hij is bijvoorbeeld erg prettig als hulp om in te slapen.

Een van de boekjes van Mary heet plezier met vingers en tenen. Vingers zijn net als de 26 veiligheidsenergiesloten; toegangsplaatsen tot onze energie. Door de vingers één voor één vast te houden harmoniseren we de 5 persoonlijke energie dieptes.


Placeholder image

Het begint bij de 1e diepte, de duim. Je houdt daarna alle vingers een voor een vast.
Je knijpt niet, je houdt ze vast alsof je een ei vasthoudt. Resoluut, maar wel zacht.
Houdt de vingers een voor een vast. Laat je schouders zakken en wees de glimlach. De 1e diepte is de duim, 2e diepte is de ringvinger, 3e diepte is de middelvinger, 4e diepte is de wijsvinger en de 5e diepte is de pink.

Per vinger ongeveer 3 minuten. Dus over een hand doe je ongeveer een kwartier. De exacte tijd niet zo belangrijk. Tijdens het vasthouden richt je je aandacht op wat je voelt in je hand en vinger. Je voelt op een gegeven moment een pulsering.
Dat kan krachtig zijn en voelen als je hartslag. Maar als je erbij blijft met je aandacht zul je merken dat het ritme op een bepaald moment verandert, onregelmatig wordt en uiteindelijk weer zacht als zijde wordt. Wanneer dat laatste plaatsvindt heb je de energie van die diepte geharmoniseerd.
Het is niet belangrijk met welke vinger je begint. Wanneer het prettig voelt om langer bij een vinger blijven, dan kan dat. Luister naar wat je voelt.

Je bent wat je bent. Niet wat je zou willen zijn. Niet die grote auto voor je deur, niet het mooie huis waarin je woont. Werkelijk jezelf zijn houdt in één-zijn. Het is jezelf kennen als een en niet verdeeld in alles wat je denkt of vindt te zijn. Een - zijn is ook rust en eenvoud. De centrale stroom is die ene stroom die je het een-zijn kan laten ervaren.


Placeholder image
Leg je rechterhand ontspannen op je kruin en leg je linkerhand op je schaambeen en daarna op je heiligbeen onderaan je wervelkolom. Ook nu wacht je weer een paar minuten totdat je het ritme voelt en het voelt veranderen.
Het is fijne oefening om jezelf te kalmeren wanneer gaat slapen.
Maar je kunt hem ook in de ochtend doen en dan zal het je energie activeren. Helder en ontspannen, klaar voor de nieuwe dag.

Jin Shin nu is een onderdeel van Centrum Nei Tao